"Tio liter meducin"

Den 8/3 var båda barnen vrål förkylda, de blev bättre igen den 17/3. Under dagarna 8-e till 17-e så hann Fille med falsk krupp en gång.

Den 21/3 fick Fille ögoninflammation 
Den 22/3 vaknade Feliis av hosta på natten och hade falsk krupp, 
Den 23/3 fick Fille falsk krupp.
Den "vanliga" slemhostan fick Fille den 25/3 då han hostade så att han spydde både den 25-26!
Felipe blev av med son ögoninflammation den 28/3...samma dag som Feliis vaknade med sin.
I natt 29/3 så har Feliis spytt av SIN hosta och det är ungefär nu som jag känner för att spy på hela situationen!
Barnen går inte på förskola, enbart öppen förskola så det är inte "dagis-basskilussker heller.

Ibland känns det som att det är någon som jävlas bara, som tycker det är kul att se mig kuta runt och torka snoriga näsor, variga ögon och byta sängkläder pga av slem-spyor. 
Som tycker det är trevligt att se mig "hälla ut" nästan en hel flaska mollipect då vi testat att :
"Ge det som det är" -Funkar inte (inte ens att ljuga å kalla det godis-soppa)
"Blanda med jordgubbssylt" -NIX-häll ut
"Blanda med lingonsylt" -NIX-
"Blanda med kräm och vatten i pipmugg" -NIX-
"Blanda i yoghurt" -NIX-
"Åter igen försöka ge det som det är under hot om att det andra barnet får godissoppan annars" -NIX-
"Blanda det med saft" -NIX-
"Blanda med honung" - NIX

Panik! Ringer 1177 och pratar med sjukvårdsrådgivningen :
"Vad fan ska jag göra?!?! Mina barn hostar så att de spyr och jag får inte i dom sin hostmedicin! Jag har provat att blanda med allt"
"Jaaaa alltså, man SKA egentligen FÖRSÖKA att inte blanda det i något utan ge det som det är"
"Jo men snälla du, jag VET att jag EGENTLIGEN inte SKA, men om jag nu försökt och det inte funkar och jag har fått kasta nästan en hel flaska mollipect för att INGENTING funkar, vad gör jag DÅ? Har ni INGET tips? Som neutraliserar smaken lite?"
"Nä, eller jo, lingonsylt kan man prova men annars kanske du helt enkelt får hälla i dom det"
"Hälla i dom? Hur då hälla?"
"Jo alltså tvinga i dom det helt enkelt"

Testar, Fille är först ut. 
Jag provar först med att ljuga igen, att påstå att det är godissoppa, funkar inte -nu heller. Då tvingar jag. Med hjälp av medicinspruta så tvingar jag i honom hostmedicinen- eller, jag försöker.
Det slutar med att han gurglar, gråter, fäktar och slutligen SPOTTAR den rakt i ansiktet på mig.
Ger upp och ger mig på barn nr två, samma situation upprepas bortsett från att Feliis till slut sväljer, reser dig upp och spyr på mattan i vardagsrummet. 
De fick inte i sig sin medicin, och inte nog med att jag försökt LURA mina barn och LJUGIT för dem (godis-soppa) så har jag dessutom KRÄNKT dom genom att försöka TVINGA i dom medicinen! 
Så med känslan- att vara en usel och hemsk mor så sover jag på soffan och springer mellan två rum och torkar slemspy, var och snor...

Jag hoppas att Feliis ögoninflammation är det sista nu och att det vänder snart! Inte bara för att det är jobbigt att "vårda" de små utan även för att jag önskar att barnen ska må bra, det är hemskt att se dom sjuka!

Någon med bra tips på hur man får i en "tå å haft" (två och ett halvt) och en på "ett åjj" mollipect på ett HUMANT vis? 
Finns nog några milliliter kvar i flaskan :-)







Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

pernillalehner.blogg.se

Allt och lite till

RSS 2.0